Had de MotoGP zijn nieuwe sprintformat een paar proefraces moeten geven, zoals de Formule 1 deed, in plaats van het in te voeren als het enige echte weekendformat voor 2023?
Yamaha-directeur Lin Jarvis is van mening dat dit de betere manier van handelen zou zijn geweest, en geeft toe dat hij “niet 100% overtuigd” is.
MotoGP’s introductie van sprintraces op zaterdag kwam als een verrassende aankondiging tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in augustus, waarbij velen in de paddock, waaronder de rijders, overrompeld werden.
Publieke reacties onder renners en vooral teams waren overwegend positief – hoewel de toenmalige titelverdediger Fabio Quartararo vond dat de formaataanpassing “stom” was.
En hoewel Quartararo’s baas Jarvis lang niet zo standvastig was, gaf hij toe dat hij niet aan boord was met een volledig seizoen aan sprints dat meteen werd ingezet toen hij sprak met MotoGP.com tijdens de Valencia-test na het seizoen.
“Ik dacht dat ik daarmee wegkwam, ah, ‘Hij raakte de sprintrace niet aan, dus ik hoef het niet te zeggen’,” zei Jarvis, verwijzend naar het feit dat interviewer Simon Crafar de chat aan het afronden was voordat hij pauzeerde. en besluiten om naar het nieuwe formaat te vragen.
“[I have] gemixte gevoelens. Ik denk dat het idee van de sprintrace eigenlijk is om meer inhoud, meer entertainment, meer dingen voor de fans te bieden om te volgen, vooral degenen die naar het circuit komen. Ik denk dat het dat doel zal bereiken. Aan de ene kant zal het een onderdeel zijn van een betere ervaring voor de mensen die hier zijn.
“Voor ons als teams is het aanzienlijk extra werk, extra risico, een nieuwe dimensie. Ik weet niet zeker of het juist is dat we een volledig seizoen zijn ingegaan.”
Jarvis zei dat hij graag had gezien dat de MotoGP “het uitprobeerde op een ‘X’ aantal races, het meemaakte, om te zien of het daadwerkelijk deed wat we ervan verwachtten”.
Dat komt overeen met hoe de F1 het format heeft overgenomen, met sprintraces die zowel in 2021 als in 2022 in drie weekenden worden verreden. Dat zal volgend seizoen oplopen tot zes.
“Omdat we plotseling van 21 races naar 42 gaan”, zei hij. “Tweeënveertig races is een grote belasting voor de renners, en het is ook een grote belasting voor de teams, en mogelijk ook voor het budget.
“Want hoewel de kilometerstand hetzelfde zal zijn, krijg je tijdens races meer incidenten en ongevallen dan in de kwalificatie.
“We zullen moeten afwachten. Ik ben persoonlijk niet 100% overtuigd, maar laten we eens kijken hoe het uitpakt.”
Ducati sportief directeur Paolo Ciabatti werd ook gevraagd naar de sprints in Valencia en beschreef ze als “in het algemeen positief”, terwijl hij erkende dat ze “ontwrichtend” zouden zijn.
Maar hij benadrukte vooral de bezorgdheid over hoe sprints de fitheid van de rijder zullen beïnvloeden – iets dat promotor Dorna’s sportchef Carlos Ezpeleta heeft beloofd feedback te verzamelen en indien nodig wijzigingen aan te brengen.
“Sommige circuits, zoals ik zou zeggen Austin, Mugello, zijn behoorlijk stressvol voor de rijder”, zei Ciabatti. “Hangt ook af van de weersomstandigheden, of het superheet is of niet. Dus een race halve afstand op zaterdag en dan een volledige afstand op zondag kan een uitdaging zijn.
“Ik denk te vroeg om te zeggen. Het is duidelijk dat alle renners nu jong zijn en atleten, ze zijn erg goed getraind. Maar we zullen zeker een klein beetje zien, misschien zullen er wat aanpassingen nodig zijn. Ik weet het niet.
“Ik denk dat Dorna en FIM er ook voor open staan om te kijken hoe het gaat en indien nodig kleine aanpassingen te doen.”