Quentinrademaker.nl

    Abonneer u op Updates

    Artikel
    • Is motor theorie moeilijker dan auto?
    • Bekijk de 2022 FIM Awards Ceremony gratis op 3 december 2022
    • MotoAmerica: wie rijdt er in 2023 voor Ducati? – Tijdschrift Roadracing World
    Facebook Twitter Instagram
    Facebook Twitter Instagram
    Quentinrademaker.nlQuentinrademaker.nl
    Tuesday, March 21
    • Home
    • Basis Motorsport
    • Flipbord
    • GPone
    • Roadracing-wereld
    Quentinrademaker.nl
    Home»Basis Motorsport»R-comp bandentest | Hoosier tegen Goodyear tegen Yokohama | Lidwoord
    Basis Motorsport

    R-comp bandentest | Hoosier tegen Goodyear tegen Yokohama | Lidwoord

    BjornBy BjornNovember 3, 2021Updated:December 3, 2022No Comments7 Mins Read
    Facebook Twitter LinkedIn Telegram Pinterest Tumblr Reddit WhatsApp Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Niet voor gebruik op de snelweg. Het is een veel voorkomende disclaimer die op de zijwanden van veel banden die voor het circuit zijn bedoeld, is gedrukt. En dat is ondanks het dragen van een ONS Department of Transportation goedkeuring voor gebruik op straat.

    Hoe is dit mogelijk? Kortom, dit zijn race-slicks in hart en nieren, met net genoeg ingebouwde straatkenmerken om te voldoen aan de PUNT‘s reg.

    Maak kennis met de nieuwste oogst

    Van links naar rechts: Hoosier R7, Goodyear Eagle RS, Yokohama Advan A055. Fotografie Krediet: Andy Hollis

    Onze motivatie voor deze test was Yokohama’s aankondiging van een nieuw aanbod in deze categorie, de Advan A055. En hoewel de eerdere inspanningen van het bedrijf de traditionele op straatbanden gebaseerde formule volgden, is de nieuwe release een minimalistische, onbeperkte, DOT-goedgekeurde raceband. Spannende dingen. De eerste zendingen hebben onze kust bereikt in slechts zeven maten, maar een uitgebreide line-up is onderweg.

    We wilden de nieuwe Advan vergelijken met de Goodyear Eagle RS, een capabele band die we gebruikten op ons onlangs gepensioneerde C5 Corvette-baanwagenproject. Goodyear heeft een lange geschiedenis in deze categorie en was in de jaren ’80 een van de eersten die Yokohama te woord stond met zijn Eagle VR50S – alleen beschikbaar voor racers, maar in vier verschillende samenstellingen.

    Dat brengt ons bij de regerend kampioen, Hoosier. Als exclusieve fabrikant van racebanden was de oorspronkelijke intrede van Hoosier in dit rijk anders dan de andere: een plakkerige raceband met diagonaallaag en een loopvlakpatroon. Deze Street TD was snel, echt snel. Een nog plakkerigere versie, de Autocrosser genaamd, volgde.

    Hoosier stapte in 2000 over op een radiaal ontwerp met zijn A3S01. Om de paar jaar heeft het die formule herzien. Tegenwoordig is het R-comp-aanbod van Hoosier beschikbaar in zowel wegrace- als autocross-compounds, met de namen eenvoudigweg afgekort tot R7 en A7.

    We hebben de beschikbare maten teruggebracht tot één maat – 205/50R15 – die past bij een van onze testvoertuigen, dit keer onze One Lap CRX. De auto is nog steeds in de NASA TT4-configuratie, dus reken op 200 gemiddeld wielvermogen.

    Fotografie Krediet: Andy Hollis

    We hebben de banden gemonteerd op 15×9-inch voorwielen en 15×8-inch achterwielen van 6UL van 949 Racing voor de gebruikelijke verspringende montage van deze auto. Elke set werd getrakteerd op een warmtecyclus van vier ronden en daarna 24 uur afgekoeld voordat hij werd getest.

    Op de testdag op de Harris Hill Raceway in Texas hebben we een oudere, geschrobde set Hoosiers gemonteerd voor een paar oefensessies en het opruimen van de baan. Toen de baanomstandigheden eenmaal waren gestabiliseerd, begonnen we met de vergelijkingen.

    Yokohama Advan A055

    • beste ronde: 1:22.6
    • draad dikte: 7,6 inch
    • gewicht: 18 pond.
    • $ 292

    Al onze banden droegen dezelfde maataanduiding, maar de Yokohama’s waren de smalste van de groep – bijna een centimeter minder profielbreedte dan de andere. De Yokohama’s zouden thuis zijn geweest op 8-inch brede wielen, maar voor consistentie hebben we de 9-inch wielen vooraan gehouden.

    Eenmaal op de baan waren we verrukt over de eerste draai aan het stuur: deze band wil dansen! Het is super responsief en staat te popelen om in een top te duiken. Het kostte zelfs een paar ronden om onze handbewegingen in te voeren.

    Volledige grip was vrijwel onmiddellijk beschikbaar, maar we bleven tijd vinden in de vierde ronde. Het herstel was een beetje lui toen de band midden in de bocht werd overbelast, en hij was iets minder bedreven in gecombineerd laden dan de Hoosier, maar nog steeds redelijk goed. Het kleinere formaat heeft waarschijnlijk bijgedragen aan deze overbelasting.

    Goodyear Eagle RS

    • beste ronde: 1:23.5
    • draad dikte: 8 binnen.
    • gewicht: 18,5 pond.
    • $ 245

    De Eagle RS lijkt veel op de Hoosier, met een vrij vierkant profiel en een minimalistisch loopvlakpatroon. Het lijkt ook een beetje groter dan de markeringen aangeven.

    Eenmaal op het goede spoor houden de overeenkomsten echter op. De grip in het midden van de bocht was lager in vergelijking met de andere twee banden en, net als bij de Yokohama, verliep het herstel van voorbij de limiet traag. Verder hield de Goodyear niet van multitasken, dus remmen op het spoor was een uitdaging en volledige acceleratie uit de bocht moest wachten tot het wiel bijna recht was. Dat gezegd hebbende, was de grip in de lengterichting uitzonderlijk, wat zorgde voor een uitstekende voorwaartse beet en rechtlijnig remmen.

    De RS ging vrijwel onmiddellijk aan, met de snelste ronde als eerste. Daarna was het super consistent gedurende de hele sessie.

    Hoosier R7

    • beste ronde: 1:21.7
    • draad dikte: 8 binnen.
    • gewicht: 17 pond.
    • $ 322

    De Hoosier R7 is de standaard waarmee alle andere R-comps worden gemeten. Elk aspect van deze band is ontworpen voor constant hoge prestaties op het circuit.

    De compound heeft een ronde of twee nodig om volledig te activeren, maar daarna blijft het ronde na ronde zo. Het karkas is erg licht, wat helpt bij het accelereren en remmen vanwege de verminderde rotatiemassa.

    De band loopt ook wijd uit ten opzichte van de gemarkeerde afmetingen, wat een voordeel kan zijn wanneer regels de bandenmaat reguleren. Onze 205 mm-banden waren zo breed als de 225’s van sommige merken.

    Op schema presteerde de Hoosier zoals beloofd. Maximale grip was beschikbaar in de tweede ronde en we reden vier ronden allemaal binnen een tiende. De inleverreactie was voorspelbaar, maar een beetje gevoelloos. Als de Yokohama een scalpel is, is de Hoosier een grote, stevige hamer.

    Gecombineerd laden was een hoogtepunt, waardoor krachtig remmen op de trail en vroeg uit de bocht gaan mogelijk was. Ontsnapping op de limiet was zeer beheersbaar en het herstel was snel.

    Yokohama Advan A055 (hertest)

    Voor onze laatste sessie gingen we terug op onze Yokohama’s. Waren de baanomstandigheden en het rijgedrag consistent gebleven?

    Nu we bekend zijn met de levendige inlevereigenschappen van de band, hebben we onze snelste ronde op het tweede circuit neergezet – een tiende beter dan de snelste ronde van onze eerste sessie. Latere analyse toonde aan dat we niet het volledige potentieel van de band hadden benut, aangezien er nog twee tiende te behalen waren door de beste stukjes van onze snelste ronden uit de twee sessies te combineren.

    Volg resultaten

    De niet-aflatende ontwikkeling van Hoosier heeft zeker geleid tot een uitstekende combinatie van rijeigenschappen, prestaties, consistentie en een lange levensduur. De R7 draagt ​​zijn kroon goed.

    De nieuwe inzending van Yokohama is veelbelovend. De stuurrespons is ongelooflijk en de grip is onmiddellijk en overvloedig. De nadelen die we opmerkten, waren mogelijk te wijten aan de ondermaatse aard ervan in vergelijking met de andere banden. Op dit moment is dit de enige 15-inch maat in de line-up.

    Dit kan echter degenen helpen die worden beperkt door de bandensjablonen van NASA, die uitgaan van de werkelijke bandbreedte en niet van de aangegeven maat. En de chirurgische precisie van de Yokohama maakt hem tot een geweldige kandidaat voor autocross.

    De Goodyear is een raadsel. Het is snel en consistent, maar niet helemaal op hetzelfde niveau als de anderen. Het had met name moeite om te voldoen aan de multitasking-behoeften van onze neuszware auto met voorwielaandrijving. Het werkte daarentegen goed op onze mooi uitgebalanceerde Corvette en was succesvol op grotere auto’s met achterwielaandrijving SCCA wedstrijd.

    Opnieuw zijn er keuzes, en opnieuw worden de banden steeds snelle

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Telegram Email
    Next Article Baldassarri en Bartolini winnen “100 km aan kampioenen” – Roadracing World Magazine
    Bjorn
    • Website

    Related Posts

    Deelnemen aan de 2022 Tire Rack One Lap of America | Lidwoord

    February 12, 2022

    Deelnemen aan de 2022 Tire Rack One Lap of America | Lidwoord

    February 12, 2022

    10 stappen om uw motorsportdromen waar te maken | Kolom | Lidwoord

    December 7, 2021
    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Ontmoet ons
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram
    • Vimeo
    • LinkedIn

    Abonneer u op Updates

    Over
    Over

    Om iets in dit spel te bereiken, moet je bereid zijn om te ploeteren op de grens van een ramp.

    Laatste Bloggen

    Is motor theorie moeilijker dan auto?

    March 8, 2023

    Bekijk de 2022 FIM Awards Ceremony gratis op 3 december 2022

    March 15, 2022

    Abonneer u op Updates

    2022 © Quentinrademaker.nl Alle rechten voorbehouden

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.