De blessure van Marc Marquez in 2020 maakte een einde aan de reeks van vijf opeenvolgende titels die de Spanjaard won, waardoor drie nieuwe wereldkampioenen naar de MotoGP kwamen, met de namen Joan Mir, Fabio Quartararo en Francesco Bagnaia. En dat was het precies de afwezigheid van Marquez in perfecte staat was de factor die de weg vrijmaakte voor deze drie wereldkampioenen. Of dat is tenminste wat Jorge Lorenzo beweert, zoals hij ons uitlegde Solo Moto collega’s welke waarde de laatste drie wereldtitels voor hem hebben.
“Voor mij was er niet de beste rijder die nog steeds Marc Marquez is. Zonder hem was het veel makkelijker. Met een Marc op het goede spoor voor 100%, zou een van de titels zeker niet zijn aangekomen – zei de Mallorcaan – Ik weet niet of Marc ze alle drie zou hebben gewonnen, maar hij had er misschien een of twee verloren… ik denk een Marc in goede vorm had ze zelfs alle drie kunnen winnen”.
De afgelopen moeilijke seizoenen hebben de mening van de vijfvoudig wereldkampioen over Marquez immers niet veranderd. ”Ik denk dat hij nog steeds de beste is, zowel vanuit technisch oogpunt als fysiek… nou, fysiek niet op dit moment vanwege de blessure – en ook vanuit mentaal oogpunt. Hij is de enige die niet bang is om te crashen… onderstreepte Jorge – Dit speelt soms tegen hem, maar als het in zijn voordeel gaat, is het een geweldige kwaliteit ”.
Na een vierde operatie aan zijn arm zijn er bemoedigende signalen binnengekomen van de 29-jarige uit Cervera. Zien we de oude Marquez in 2023 weer op het circuit?
“Als de arm hem ondersteunt, ja. Het enige is dat leeftijd zich laat voelen en blessures ook – merkte Lorenzo op – Toen ik 20 was, was ik niet bang om te crashen, zelfs niet in gemengde omstandigheden, die de gevaarlijkste zijn die je kunt vinden. Onder die omstandigheden kon ik races winnen. Ik herinner me Le Mans in 2009, waar ik op slicks uitging in een ‘vlag-tot-vlag’-race en won.”
“De afgelopen jaren, met zoveel blessures aan mijn schouders, toen het een beetje begon te regenen, wilde ik niet crashen en gewond raken en dit had grote invloed op mijn prestaties. Ik veronderstel dat als er iemand is die er minder last van kan hebben, Marc het wel is, maar hij zal het toch opmerken – hij voegde toe – Met de jonge renners die, zonder angst en met veel ambitie, beetje bij beetje pushenHet gat tussen Marc en de anderen wordt kleiner. Maar ik ben er zeker van dat een 100% Marc langzamerhand races en wereldkampioenschappen zal winnen als Honda hem helpt.”
Nu de Europese fabrikanten hard op het gaspedaal drukken, lijkt de toekomst van de Japanse fabrikanten somber. Terwijl Honda in 2022 zonder overwinningen eindigde, zit Yamaha vanaf volgend seizoen zonder satellietteam, wanneer het RNF-team twee Aprilia RS-GP’s op de grid zal opstellen.
“Yamaha zal opnieuw winnen, zoals Honda zeker zal doen, dat is zeker. De vraag is wanneer – merkte de Mallorcaan op – Het lijkt erop dat het enige tijd zal duren, tenzij de dingen vanaf nu beginnen te veranderen”.